Veelgestelde vragen | Stappenplan cookies
Deze pagina geeft antwoord op de meeste vragen aan de helpdesk van de Beter-websites. Begin bovenaan en doorloop stap voor stap deze pagina. In de meeste gevallen zal het probleem hiermee worden opgelost.
Onderstaande analyse is gebaseerd op vele tientallen hulpvragen. Er kan van alles aan de hand zijn. Sommige stappen lijken misschien overbodig, maar de ervaring heeft geleerd dat je geen detail over het hoofd mag zien.
Wij kunnen niet over je schouder meekijken, dus moeten we alle mogelijkheden stap voor stap langslopen.
1) AANMELDEN
Heb je je ooit als deelnemer bij deze website aangemeld?
- Ja: Ga naar stap 2.
- Nee: Ga naar de aanmeldpagina van de betreffende Beter-website. Probleem opgelost.
2) AANMELDING VOLTOOIEN
Direct na het aanmelden hoor je een mailtje te krijgen met een bevestigingscode. Hiermee kun je je aanmelding bevestigen. Dit mailtje wordt automatisch verstuurd en blijft daardoor weleens in een spamfilter hangen.
Heb je het mailtje met bevestigingscode ontvangen?
- Ja: Ga naar 4.
- Nee:
- Kijk in het spamfilter van je mailprogramma.
- Kijk in het spamfilter van je internetprovider (dit kan misschien pas de volgende dag).
Heb je het mailtje in het spamfilter aangetroffen?
- Nee: Ga naar 3.
- Ja:
- Red het mailtje uit de spam.
- Voltooi de aanmelding.
- Zorg ervoor dat het adres van de afzender ("noreply@........") op de witte lijst staat, zodat toekomstige mailtjes wel goed aankomen.
Probleem opgelost.
3) CONTROLEER HET E-MAILADRES
Je hebt het mailtje met bevestigingscode niet gevonden en kunt je aanmelding niet voltooien.
Het mailtje is toch echt verstuurd naar het adres dat je hebt ingevuld. Misschien heb je een typefout gemaakt.
Ga nogmaals naar de aanmeldpagina van de betreffende Beter-website en probeer je nogmaals aan te melden.
Dit lukt alleen als je e-mailadres nog niet eerder is aangemeld.
Wat zie je?
- Dit adres is al eens aangemeld.
We bevestigen dit nog even met een e-mailtje.
Als je deze mededeling ziet, is je aanmelding al eens voltooid.
Probleem opgelost.
- Dit e-mailadres is al eens aangemeld, maar de aanmelding is toen niet voltooid.
Als je deze mededeling ziet, heb je het adres de vorige keer precies zo getypt.
Opnieuw aanmelden heeft geen zin. Elk e-mailadres kan maximaal 1x meedoen.
Er wordt opnieuw een mailtje naar jouw adres gestuurd.
Misschien gaat het nu wel goed. Dan is het probleem opgelost.
Misschien komt het mailtje nu weer niet aan. Ga naar stap 10. In principe sturen wij op ieder mailtje een antwoord. Dat betekent: als je aanmeldproblemen hebt en wij antwoorden niet op jouw hulpvraag, heb je vrijwel zeker je e-mailadres verkeerd getypt. We kunnen je dan niet bereiken.
- Check je e-mail om de aanmelding te voltooien.
Als je deze mededeling ziet, heb je het adres de vorige keer verkeerd getypt. Nu is het gelukkig goed gegaan. Je krijgt een mailtje met bevestigingscode. Je kunt de aanmelding voltooien. Probleem opgelost.
4) IS ER IEMAND INGELOGD?
Je hebt je ooit aangemeld bij deze website. Je aanmelding is voltooid.
Als het goed is, kun je nu inloggen op de website.
Kijk rechtsboven aan de pagina. Wat zie je?
- ingelogd: (en een e-mailadres)
Als je dit ziet, is er op dit moment iemand ingelogd met de computer waarmee je de website bekijkt.
- Als het e-mailadres jouw e-mailadres is, ben je ingelogd.
Er is geen inlogprobleem.
- Als het jouw oude e-mailadres is, maar je wilt je nieuwe adres opgeven, geef dan je nieuwe adres op bij "Instellingen, E-mail wijzigen" van de betreffende Beter-website. Er is geen inlogprobleem.
- Als het e-mailadres NIET jouw e-mailadres is, klik dan op "Uitloggen", bovenaan de pagina van de betreffende Beter-website. Hiermee verdwijnt het e-mailadres.
Ga naar stap 5.
Als het e-mailadres blijft staan, ondanks het uitloggen, ruimt je webbrowser de cookies niet goed op.
Ga naar stap 10.
- Inloggen bestaande gebruiker
Aanmelden nieuwe gebruiker
Als je dit ziet, is er op dit moment niemand ingelogd.
Ga naar stap 5.
5) INLOGPAGINA
Ga naar de inlogpagina van de betreffende Beter-website.
Als het goed is zie je ongveer dit:
Soms is hier al automatisch iets ingevuld. Dat ligt aan instellingen van je browser.
Is er al iets ingevuld?
- Nee, de vakjes zijn leeg: Ga naar stap 6.
- Ja, er staan al gegevens ingevuld.
Er zijn verschillende manieren waarmee je dit misschien kunt verhelpen.
Doorloop de volgende stappen.
Manier A:
Verwijder het ongewenste adres uit de keuzelijst van je browser:
- Klik in het invulvakje.
- Druk "pijltje omlaag" of Alt + "pijltje omlaag".
- Als dan een keuzelijstje openvouwt:
- Ga met "pijltje omlaag" naar het foute adres.
- Druk op de Delete-toets om het foute adres uit de lijst te verwijderen.
Manier B:
Zorg ervoor dat de browser niet meer automatisch formulieren invult.
- Bij Internet Explorer kun je de functie "Automatisch aanvullen" zelf uitschakelen via het menu:
- Kies Extra, Internetopties, Inhoud, Automatisch aanvullen, Instellingen.
- Verwijder het vinkje bij Formulieren. Zie de afbeelding hieronder.
- Verwijder eventueel ook het vinkje bij Gebruikersnamen en wachtwoorden op formulieren.
- Sluit alle vensters met OK.
- Sluit je browser voor de zekerheid een keer helemaal af.
- Start je browser opnieuw.
- Bij Firefox regel je de cookies via Extra, Opties, Privacy:
- Bij Google Chrome kun je de functie "Automatisch aanvullen" zelf uitschakelen via het menu:
- Kies Instellingen.
- Kies (onderaan) Geavanceerde instellingen weergeven...
- Verwijder de vinkjes bij Wachtwoorden en formulieren.
Wordt er niets meer automatisch ingevuld? Probleem opgelost.
Wordt er nog steeds ongewenst iets ingevuld?
Geen nood, je kunt heus nog wel inloggen, al is het vervelend dat je eerst de automatisch ingevulde tekst moet weggooien:
- Vertrouw niet op de automatisch ingevulde teksten.
- Klik in de invulvelden.
- Verwijder met Delete alle ingevulde tekst.
- Vul zelf in wat er hoort te staan.
- Doe dit ook bij het wachtwoord!
- Probleem gedeeltelijk opgelost.
6) INLOGGEN
Het inlogvenster is leeg. Je kunt je e-mailadres en je wachtwoord invullen.
- Vul je e-mailadres in.
- Vul je wachtwoord in.
- Advies: kies voor "Onthoud mij..." (zie plaatje). Je hoeft dan op deze computer de volgende keer niet opnieuw in te loggen.
- Klik op Inloggen.
Hierna moet je e-mailadres rechtsboven zichtbaar worden en de test van de dag verschijnen.
Probleem opgelost.
Moet je elke keer weer inloggen, ondanks "Onthoud mij..."?
Ga naar stap 7.
Lukt het niet?
Als na deze handelingen je e-mailadres niet rechtsboven in beeld staat, gaat er op je computer of telefoon iets mis met cookies. Ga naar stap 8.
7) ONTHOUD MIJ...
Met "Onthoud mij..." kies je ervoor om een cookie te plaatsen dat niet direct weer wordt opgeruimd.
Als je de volgende keer toch moet inloggen, is het cookie om een of andere reden verwijderd:
- Je hebt een keer geklikt op Uitloggen. Daarmee gooi je het cookie weg.
Doe dit voortaan niet meer. Probleem opgelost.
- Of: je gebruikt een programma om cookies op te ruimen, zoals CCleaner, Register Booster of McAfee. Stel deze programma's zo in dat ze bij hun goedbedoelde acties deze cookies ongemoeid laten. Probleem opgelost.
- Of: iemand anders heeft op dezelfde computer ingelogd op dezelfde website.
Als je met meerdere deelnemers dezelfde computer deelt, kun je niet ingelogd blijven. Het is dan zelfs verstandig om bij het inloggen niet te kiezen voor "Onthoud mij....", want daarmee voorkom je dat je huisgenoot of collega per ongeluk met jouw inloggegevens meedoet. Probleem opgelost.
- Of: de webbrowser heeft browsegeschiedenis en cookies opgeruimd. Ga naar stap 8.
8) COOKIES
Het inlogproces maakt gebruik van een cookie.
Je webbrowser moet daarom zijn ingesteld op 'cookies toestaan'. Anders kun je helemaal niet inloggen of aan een test meedoen.
Gebruik je de mobiele website met een iPhone of iPad?
- Bij veel Apple-apparaten staan cookies standaard uit.
- Sta het gebruik van cookies toe. Probleem opgelost.
- Bij de Apple-browser Safari:
en schakel in Safari "private browsing" UIT:
Misschien vind je de knop 'privé' linksboven op het toetsenbord als je in de adresbalk tikt.
Of er is een optie 'privé' rechtsboven in de instellingen van Safari:
Nogmaals: Privé moet UIT staan, want anders worden cookies niet opgeslagen.
Als de cookies geaccepteerd worden, ben je al een heel eind, maar het is handig als de cookies ook bewaard blijven. Anders moet je elke keer opnieuw inloggen.
Hier volgen enkele iPad-tips van iPad-gebruikers. Misschien zit de oplossing voor jouw probleem erbij:
- Controleer na een software-update of 'privé' nog wel UIT staat.
- Gebruik Chrome als browser, want daarbij treedt het probleem niet op.
- Als je de Gmail-app (en een Gmail-adres) gebruikt, worden de linkjes geopend in Chrome, waar het probleem niet optreedt.
- Als je het standaard-mailprogramma van de iPad gebruikt, moet je eerst iets doen om van Chrome de standaardbrowser te maken (met Jailbreak en BrowserChooser - het voert te ver om dit hier helemaal te beschrijven).
Bij alle browsers moet je ervoor zorgen dat cookies niet telkens (automatisch) worden opgeruimd.
Bij Internet Explorer voorkom je dat cookies worden opgeruimd o.a. met deze instellingen:
- Kies Extra, Internetopties.
- Kies het tabblad Algemeen.
- Verwijder het vinkje bij Browsegeschiedenis verwijderen bij afsluiten
Verder regel je bij Internet Explorer de instellingen voor cookies via het menu:
- Kies Extra, Internetopties.
- Kies het tabblad Privacy en schuif de regelaar in de stand Normaal.
- Klik daarna op OK.
Als dit niet voldoende helpt, ga dan nogmaals naar het menu:
- Kies Extra, Internetopties.
- Kies het tabblad Privacy
- Klik op de KNOP Geavanceerd.
- Zet een vinkje bij Automatische cookieverwerking opheffen.
Als dit allemaal nog niet geholpen heeft, kun je ook nog nadrukkelijk aangeven dat je de cookies van deze website altijd toestaat:
- Kies Extra, Internetopties.
- Kies het tabblad Privacy.
- Klik op de knop Websites.
- Typ het adres van de website. Er komt waarschijnlijk direct al een keuzelijst, waarin je de website kunt kiezen.
- Klik op Toestaan.
- De website verschijnt in het onderste venster met "Altijd toestaan" erachter.
Bij Google Chrome regel je de instellingen voor cookies via het menu:
- Kies Instellingen.
- Kies onderaan Geavanceerde instellingen weergeven...
- Kies Instellingen voor inhoud...
- Kies bij Cookies: Toestaan dat lokaal gegevens worden ingesteld
Als dit allemaal nog niet geholpen heeft, kun je ook bij Google Chrome de website toevoegen aan de lijst met uitzonderingen:
- Kies Instellingen.
- Kies onderaan Geavanceerde instellingen weergeven...
- Kies Instellingen voor inhoud...
- Kies bij Cookies Uitzonderingen beheren...
- Typ het adres van de website en kies Toestaan.
Ook op een Android tablet of smartphone kan het gebruik van cookies uitgeschakeld zijn. Dan kun je niet inloggen op onze website.
- Open de Browser.
- Open het menu Instellingen.
- Kies Privacy en beveiliging.
(in Chrome: kies Content Setting)
- Zet een vinkje bij Cookies toelaten.
Als het op je Android-apparaat nog steeds niet werkt, controleer dan of de browser die je gebruikt, wel gekozen is als standaardbrowser:
- Kies Instellingen van je Android-apparaat.
- Kies Apps.
- Kies (via het menu) Standaard-apps.
- Kies bij Browser-app de app die je gebruikt als browser.
Op deze Engelstalige pagina staat hoe je cookies activeert op een Samsung Galaxy.
Heb je een browser die hierboven niet genoemd werd, kijk dan even op deze (Engelstalige) pagina. Daar wordt voor alle mogelijke browsers verteld hoe je cookies kunt inschakelen.
http://www.aboutcookies.org/default.aspx?page=1
Hopelijk is hiermee het probleem opgelost.
Niet? Probeer eens of http://www.browserchecker.nl/ een oplossing biedt.
Vind je daar ook geen oplossing? Ga naar stap 10.
9) DEELNAME STOPPEN
Als je niet langer wilt meedoen, kun je je deelname stoppen.
- Kijk onderaan het dagelijkse mailtje dat je krijgt.
- Klik op "Deelname stoppen (unsubscribe)".
- Bevestig daarna dat je je deelname wilt stoppen.
Hierna krijg je geen mailtjes meer op het e-mailadres waarvan je de deelname hebt stopgezet. Je gegevens zijn verwijderd.
Probleem opgelost.
Of, als je geen mailtjes krijgt:
- Zorg dat je ingelogd bent.
- Kies Instellingen, Deelname stoppen.
- Klik ter bevestiging op Deelname stoppen.
Hierna krijg je geen mailtjes meer op het e-mailadres waarvan je de deelname hebt stopgezet. Je gegevens zijn verwijderd.
Probleem opgelost.
Krijg je toch nog steeds mailtjes dat er een test klaarstaat?
Dan heb je je ooit ook met een ander adres aangemeld.
- Log in met het andere e-mailadres dat je zelf ooit hebt opgegeven.
- Doorloop stap 9 opnieuw met dit adres.
Lukt dit allemaal niet?
Mail ons. Vermeld het liefst alle adressen die mogelijk zijn aangemeld. We doen er niets verkeerds mee, maar checken dan even welk van die adressen geregistreerd staat (of staan).
Ga naar 10.
10) STUUR ONS EEN BERICHT
Deze pagina heeft helaas niet goed geholpen.
- Ga naar de pagina "Contact" van de betreffende Beter-website en vul het mailformulier in.
Beschrijf zo volledig mogelijk wat het probleem is. Wij zullen dan proberen het probleem op te lossen. We doen dit meestal binnen 24, maar kunnen dit niet altijd beloven.
We proberen het probleem handmatig op te lossen.